söndag 24 mars 2013

Kriminalitet- Langare


Idag så hade jag tänkte prata lite kriminalitet igen. Jag ska prata om Langare. Varför? För att Langar "yrket" är väldigt utbrett och det finns väldigt mycket man bör veta innan man ger sig in i det. Jag tror att det är bra om någon tar upp det. Jag tror också att lagningen i Sverige kommer öka inom de närmsta åren. Därför vill jag ta upp det här och få er och förstå varför ni INTE ska ge er på det.
Vad är en langare? En langare är en person, som bedriver illegal försäljning av illegala substanser,substanser som Staten har monopol på(som Alkohol) eller något som man ska betala skatt för som ciggaretter. Men den typen av langare som jag ska skriva om idag, är langare som säljer droger. Droger säljs det av alla slag. Några vanliga som ni säkert hört om är: Cannabis, LSD, Ecstasy, Kokain eller amfetamin. Alla de här drogerna säljs av langare och langarna tjänar ofta multum pengar på det.

 Langare jobbar på olika sätt. Vissa är sina egna chefer och andra styrs av gäng. Många som inte gett sig in i det än ser det ofta som ett drömliv: Alltid gå med tjock plånbok, kunna köpa grejer som man inte kunnat innan. Om ni har den synen så är ni fel på det. Langare tjänar rätt bra pengar, jag ska inte sitta här och ljuga. Men för vilken risk? Om man inte kan reglerna som finns på gatan så ska man absolut inte gå in i gamet. Det
finns mer regler än vad man tror.

Langare har alltid konkurens. Och alla vill tjäna så mycket som möjligt. Därför finns det mycket risker och mycket att tänka på. En risk är t.ex att bli bötfälld av en annan langare eller gäng. Tänk dig att en annan langare går och betalar skatt till ett gäng varje månad för att få sälja på det område han säljer på. Helt plötsligt så kommer det in en nykomling på hans område och börjar slänga. Det är klart att langaren som betalar skatt varenda månad, inte vill att den andra ska springa runt och sälja, utan att betala något.Langaren som betalar skatt kommer antagligen bötfälla honom själv eller gå till gänget och berräta att någon säljer utan lov.

En annan grej som folk som ger sig in i den branschen tänker på, som ofta är deras stora misstag: sälja för stora bitar. Tänk dig att någon köper hela 50 g cannabis för 5000 kr, och ska börja sälja. 1 G kostar 100 kr, vanligtvis. Så för att få någon profit så drar du av 0.2 G från varje gram du säljer. Det här ger han/hon 20 kr i vinst för varje bit. När du pratar med någon som säljer så säger personen ofta "hur många bitar ska du ha". Bitar räknas inte som hela gram, utan bara 0.8. Säger han "hur många G:n"då är det ofta hela gram. MEN. Säljer en person hela gram så tar han en risk. Om han säljer bra cannabis, så kommer kunderna gå till han, för att han ger mer för samma pris. Det här kan göra langare rätt sura det med. De förlorar kunder, Det kan bli böter på det med.

SÅ SNÄLLA NI! Låt bli! det är för mycket risker. Tar inte andra langare er så tar polisen er. Ni går aldrig en karriär som kriminell problemfri. Anledning till att jag tog upp exempel på risker, är för att ni ska förstå att det inte är värt det Jag skriver det väldigt tydligt nu, så man inte får polisen i ryggen sen: Jag uppmanar ingen till att börja langa eller genomföra annan kriminell aktivitet.

Kvällens låt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar