onsdag 20 mars 2013

Jag ställer mig upp för maskrosbarnen.

Världen är full av barn. Alla kommer växa upp, leva sina liv och skriva sin egen historia. Många kommer sitta och berräta om sina liv, allt de varit med om, kanske till och med saker de aldrig upplevde, men önskar att de gjorde. Människor finns det över hela jorden. Många länder och kulturer finns det med, och det finns lika många syner på livet, som det finns människor. Men en sak har alla människor gemensamt. Alla har haft en barndom. Vem du än är och vad du har gjort för val här i livet så har vi alla varit små ömtåliga barn som behöver skydd och kärlek. Det alla tyvärr inte har gemensamt är att alla inte får just skydd och kärlek. Det är alla de här barnen, maskrosbarnen, som jag vill skriva om idag.

Jag ska börja med att förklara vad ett maskrosbarn är. Ett Maskrosbarn, är att barn som på något sätt har haft en tuff barndom, men som ändå kämpar sig igenom det. Nu menar jag inte att alla som har det tufft i sina stunder är maskrosbarn. För alla har vi våra jobbiga stunder. Nej, ett exempel på maskrosbarn kan t.ex vara att han/hon har missbrukande föräldrar, föräldrar som misshandlar, eller på annat sätt kränker barnet. Ett maskros för mig kan också vara ett barn som har det svårt med att få mat varje dag, eller kanske blir mobbade i skolan. Ett maskrosbarn kallas maskrosbarn, för att de är överlevare. Precis som maskroser kan växa upp ur asfalten på vägar, klarar de här barnen sig genom barndomen och lär sig klara sig här i livet.

De här barnen ställer jag mig upp och gör honör för. Varför? Ni tror säkert att jag är en som " tycker synd" om maskros barn. Men så är det inte. Jag respekterar dem. Jag respekterar dem på grund av erfarenheten och människorna de blir till som vuxna. De blir ofta väldigt synnpatiska, förstående, varma människor med ett hjärta av guld. Jag tror att det är på grund av allt de har varit med om, att de får en annan syn på livet. De vet vad det innebär hur det är att ha det tufft och inte få så mycket kärlek. Man har ofta mycket att lära av de här människorna. Respekt till alla människor, men idag så går min honör till er: Maskrosbarnen.

Dagens låt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar